Et år uden udgivelser

Et år uden udgivelser
Horror Landscape. Illustration skabt af Midjourney.

Siden min debut som forfatter i 2007, har jeg haft mindst to udgivelser om året. I betragtning af at jeg ikke lever af mit forfatterskab, er det egentlig en imponerende stime, når man tænker over det. Men alt godt har en ende, og 2022 blev året, hvor jeg for første gang ikke har én eneste udgivelse.

Det ironiske er, at det sker året efter, hvor jeg satte rekord ved at have noveller med i hele fem antologier, og det bliver endnu mere ironisk, når jeg allerede nu ved, at jeg har mindst fire udgivelser på vej næste år. Det er samtidig forklaringen på dette års “tørke”. Min seneste udgivelse, Døden i kloakken i antologien Pulp Horror Fiction, ankom lige inden, 2021 blev til 2022, mens en af de udgivelser, der oprindelig var planlagt til i år, blev skubbet til 2023.

Og hvad er det så, der er i vente i 2023? Tre af udgivelserne har jeg omtalt tidligere her på siden. I foråret kommer både Read.Die.Repeats Alice i Eventyrland-inspirerede antologi Bag spejlet og videre, der indeholder min novelle Filmdrømme (7800 ord), og Ildanachs fantasy-antologi Fantastiske Fabulationer 2: Mod fjerne kyster, hvor jeg bidrager med novellen Prinsesse på eventyr (5900 ord).

Derudover er der den oversatte science fiction-novelle, som jeg før sommerferien til min store overraskelse og glæde fik antaget af et amerikansk online-magasin. Jeg har for længst modtaget honoraret, men venter stadig på at få at vide, hvornår novellen vil blive bragt, så indtil da må jeg vente med at fortælle mere.

Miraklernes tid er ikke forbi

Den fjerde udgivelse i 2023 er lidt af en overraskelse. I sidste måneds indlæg nævnte jeg, at jeg havde indsendt en novelle til Forlaget Krabats solarpunk-novellekonkurrence, men at jeg ikke nærede de store forhåbninger om at komme med. Det skyldtes primært, at jeg først begyndte at skrive novellen tre dage før deadline, så det var i realiteten mit første udkast, der blev sendt af sted.

Min optimisme blev ikke større af, at Krabat efterfølgende meddelte, at de havde modtaget hele 121 bidrag og som udgangspunkt ville udvælge 10 noveller til antologien.

Miraklernes tid er dog ikke forbi, for forlaget offentliggjorde for få dage siden resultatet af novellekonkurrencen, og minsandten om min novelle Sommeren med Andrea (4800 ord) ikke var blandt de 20 udvalgte.

Solarpunk-antologien bliver min anden udgivelse på Forlaget Krabat efter sidste års folketro-antologien Noget er på vej, hvor jeg medvirkede med elverpige-novellen E. Høj. Den blev udgivet i forbindelse med BogForum, og det samme er planen for den endnu unavngivne solarpunk-antologi.

Tidligere i år prøvede jeg også at indsende en novelle til Krabats gyserkonkurrence for børn, men det kom der ikke noget ud af, så jeg oplever skam også at få afslag, når jeg skriver på dansk.

Mens næste års indlæg om skriveåret 2023 næsten allerede har skrevet sig selv, ser det straks tungere ud med min famøse roman, som jeg har arbejdet på siden 2019. Den kom jeg desværre ikke meget videre med i år, selv om den konstant er i mine tanker, og jeg nok skal få den gjort færdig på et tidspunkt.

Der har bare været meget at se til på mit arbejde i år, og det bliver næppe mindre fremadrettet, efter at jeg har sagt ja til en ny stilling. Fra 1. januar bliver Dagbladets redaktion i Roskilde lagt sammen med redaktionen på den lokale ugeavis Roskilde Avis, og jeg skal være leder af den ny fælles redaktion.

Månedens anbefalinger

For nylig var jeg på et efteruddannelseskursus om brugen af kunstig intelligens og automatisering i journalistikkens verden, hvor jeg blev introduceret til programmer som Midjourney, der kan lave illustrationer som landskabet øverst på siden ud fra ens instrukser. I dette tilfælde skrev jeg blot ordene “Horror Landscape” og ventede på resultatet.

Vi kom selvfølgelig også ind på den meget omtalte chatbot ChatGPT, der har været i vælten for dens evne til at skrive sammenhængende tekster om alle mulige emner på et niveau, som ikke er set før. Hvor Midjourney er alle professionelle illustratorers mareridt (hvorfor hyre en tegner til en bogforside, når man kan få en AI-bot til at lave det gratis eller for meget få penge?), er ChatGPTs udvikling noget, der kan give tekstforfattere grund til bekymring.

Pudsigt nok læste jeg efter kurset en novelle i det nye nummer af Clarkesworld Magazine, der beskæftiger sig med mange af de samme problemstillinger:

S.L. Huang: Murder by Pixel: Crime and Responsibility in the Digital Darkness (Clarkesworld, december 2022)
Hvis jeg havde læst novellen inden kurset, ville jeg have sagt, at den var ren science fiction. Nu er jeg ikke længere så sikker.

Lu Ban: Upstart (Clarkesworld, december 2022)
I sidste måned rundede vi otte milliarder mennesker på Jorden. I Lu Bans langnovelle (små 16.000 ord) forsøges overbefolkningen løst ved at tilbyde folk en begrænset levetid mod, at de får penge, bolig og forbedret livskvalitet i deres resterende år. Det er typisk personer uden de store fremtidsudsigter, der tager imod tilbuddet, men hvad sker der, når en af dem alligevel opdager, at han har noget at leve for, samtidig med at hans timeglas er ved at rinde ud?

K.J. Parker: Burning Books for Pleasure and Profit (Tor.com, december 2022)
Man går aldrig galt i byen med K.J. Parker, og det er heller ikke tilfældet med hans seneste, selv om den i udgangspunktet ikke adskiller sig voldsomt fra hans øvrige fortællinger, hvor en moralsk anløben jeg-fortæller skal rode sig ud af en penibel knibe. I dette tilfælde får man som bonus ekstra viden om bogbindingens ædle kunst.

Miyuki Jane Pinckard: Radcliffe Hall (Uncanny Magazine, september/oktober 2022)
Kortromaner (novella) i online-magasiner er et særsyn, og når de endelig optræder, er de sjældent længere end 20.000 ord. Radcliffe Hall er dobbelt så lang og er med sine 39.903 ord på kanten til at blive defineret som en roman. Den er dog læsetiden værd, selv om man nok ikke skal læse den på sin telefon. Handlingen udspiller sig på en pigeskole i New England i starten af 1900-tallet, hvor japanskfødte Tomoé bliver optaget som eneste udlænding og hurtigt befinder sig midt i en mordgåde. Racisme og forbudt kærlighed spiller også en rolle i den underholdende fortælling, der formår at give den klassiske gotiske spøgelseshistorie et moderne tvist.