Hvem begynder med åbningsnovellen?

Hvem begynder med åbningsnovellen?

Min ambition om at få skrevet mindst et indlæg om måneden her på siden faldt hurtigt til jorden, for nu er der gået mere end to måneder siden det seneste indlæg. Som det fremgår af nedenstående, er det ellers ikke fordi, jeg ikke har oplevet noget, men det har bare ikke haft så meget med mit forfatterskab at gøre.

Jeg havde egentlig regnet med, jeg skulle have fortalt om min tur i retten med min coronabøde, men så valgte anklagemyndigheden at ansøge om at få lov at anke frifindelsen til Østre Landsret, så det må vente.

Læs: Arrangør rystet over jazzkoncerts efterspil (betalingsartikel på sn.dk)

På forfatterfronten kan jeg dog fortælle, at jeg er gæst i Roskilde Biblioteks nye nørdcafé Nerd to know, hvor jeg skal nørdesnakke science fiction med de to bibliotekarer Jan M. Johansen og Lasse Kristian Jensen. Det sker fredag den 8. april kl. 16, så kom glad, så det ikke bare bliver en samtale under seks øjne.

Læs mere her: Nerd to know – Nørdcafé om science fiction

To anmeldelser

I mellemtiden er der kommet to nye anmeldelser af udgivelser, som jeg medvirker i. Jette Holst har på Gyseren.dk fået læst Fantastiske fabulationer I fra forlaget Ildanach og har følgende at sige om mit bidrag Skjoldmøen og uhyret:  

‘Skjoldmøen og uhyret’ er en ny historie om Svana Slagteren, en kvindelig kriger der kæmper mod uhyrer og ondskab for gylden mønt. Ahn har skrevet flere noveller med Svana, og her er tale om et underholdende actionfyldt eventyr i stil med f.eks. Conan universet.

Jette Holst er dog ikke ubetinget begejstret for antologien og har også et kritikpunkt:

… en lidt skarpere redaktionel pen ville have pyntet på et par af novellerne, hvor historiens kerne er virkelig god, men udførelsen halter lidt. Det er så ærgerligt.

Læs hele anmeldelsen her: Gyseren.dk: Fantastiske fabulationer I

Den anden anmeldelse stammer fra Himmelskibet, hvor Thomas Winther har kastet sig over Pulp Horror Fiction – en udgivelse han havde set så meget frem til, at han nåede at anskaffe sig bogen, inden forlaget Enter Darkness fik sendt ham et anmeldereksemplar!

Thomas Winther skriver blandt andet følgende om min novelle Døden i kloakken:

Bogen starter stærkt ud med en novelle af Lars Ahn hvori en indehaver af en krokodillezoo bliver tilkaldt pga. mistanke om en krokodille i en kloak.

Hele antologien får disse ord med på vejen:

… jeg sad næsten og savnede at bogen var trykt i et format og på en papirkvalitet der havde mindet mere om kiosklitteraturens udgivelser, for også at have genskabt den del af læseoplevelsen.

Selvom de i alt 11 noveller er meget forskellige, så passer de alle meget godt ind i temaet, og jeg var bestemt ganske godt underholdt hele vejen igennem bogen.

Læs hele anmeldelsen her: Himmelskibet: Pulp Horror Fiction

En tilståelse omkring åbningsnoveller

Som Thomas Winther nævner i sin anmeldelse af Pulp Horror Fiction, er det min novelle, som indleder antologien, og det fik mig til at tænke på vigtigheden af åbningsnoveller.

Hvis man spørger redaktørerne, vil de sige, at når de skal vælge, hvilken novelle der skal være den første i en antologi, går de efter at finde en historie, der kan fungere som en stærk indledning, og som kan være toneangivende for resten af bogen.

Jeg havde selv de samme overvejelser, da jeg besluttede, at det var Turisterne og Fortovsdrab, der skulle åbne mine novellesamlinger Månebase Rødhætte og Den nat, vi skulle have set Vampyros Lesbos, og jeg brugte en del tid på rækkefølgen på novellerne i de to bøger.

Men så er der den lille djævel, der hvisker mig i øret, at jeg jo ikke selv læser novellerne i den rækkefølge, som redaktøren har fundet frem til, når jeg sidder med en antologi eller novellesamling. Typisk begynder jeg med novellerne af de forfattere, jeg kender bedst, og derefter tager jeg som regel dem, der er kortest. Med andre ord hopper jeg rundt, og så kan det jo være lige meget, hvor i bogen novellerne står.

Så rækkefølgen er mest til glæde for de regelrette læsere, som læser en antologi eller novellesamling fra første til sidste side, men de får til gengæld også den oplevelse, som redaktøren er gået efter.

Jeg gik egentlig med en fornemmelse af, at det kun var ganske få af mine noveller, som havde indledt en antologi, men da jeg talte efter, viste det sig, at det er sket hele syv gange. Udover Døden i kloakken har følgende noveller fået lov at sætte tonen for resten af indholdet: Mordene på Katrina (Dystre Danmark), En helt almindelig død (Den nye koloni – Lige under overfladen 5), Fortsættelse til et eventyr (Forvandlinger), La petite mort (Drifter), Svana Slagteren (Prisen på magi) og Fire år senere (Sandsynlighedskrydstogt – Lige under overfladen 14).

Månedens anbefaling

Frem for at nævne de bedste noveller, jeg har læst i februar og marts, vil jeg anbefale en forfatter: Isabel J. Kim.

Illustration: Viktor Mukhin

Hendes novelle i Clarkesworld, Homecoming is Just Another Word for the Sublimation of the Self, var en af mine favoritter fra sidste år, og som det af og til ses med nye forfattere, så kan det første store salg sætte gang i en sneboldeffekt. Isabel J. Kim har således allerede fået offentliggjort fire (4!) noveller i løbet af årets tre første måneder, og de er alle værd at læse:

Clay (Beneath Ceaseless Skies, januar 2022)
The Massage Lady at Munjeong Road Bathhouse (Clarkesworld Magazine, januar 2022)
Plausible Realities, Improbable Dreams (Lightspeed Magazine, februar 2022) – min favorit
Christopher Mills, Return to Sender (Fantasy Magazine, marts 2022)

Isabel J. Kim har også skrevet en Short Story Submissions Guide for Idiots, som flugter fint med mine egne erfaringer på området – bortset fra at hun har haft væsentlig mere succes med at få antaget sine noveller.

God læselyst!

PS Tor.com har bragt en ny novelle i Lavie Tidhars serie om vampyrdommeren Judge Dee og hans hårdtprøvede assistent Jonathan: Seven Vampires: A Judge Dee Mystery