Hugo-læsning: De bedste langnoveller

Hugo-læsning: De bedste langnoveller

Jeg fortsætter min gennemgang af de Hugo-nominerede noveller i forbindelse med, at jeg skal til Worldcon i Dublin i august og dermed kan være med til at stemme på, hvem der skal vinde priserne.

Læs de to andre dele her:
Hugo-læsning: De bedste noveller
Hugo-læsning: De bedste kortromaner

Efter de korte noveller er turen kommet til de nominerede langnoveller, og med en enkelt undtagelse kan de alle læses gratis på nettet.

Best novelette

De seks nominerede i kategorien bedste langnovelle (7500-17.500 ord):

If at First You Don’t Succeed, Try, Try Again af Zen Cho (B&N Sci-Fi and Fantasy Blog)
The Last Banquet of Temporal Confections af Tina Connolly (Tor.com)
Nine Last Days on Planet Earth af Daryl Gregory (Tor.com)
The Only Harmless Great Thing af Brooke Bolander (Tor.com Publishing)
The Thing About Ghost Stories af Naomi Kritzer (Uncanny Magazine)
When We Were Starless af Simone Heller (Clarkesworld)

Dette er kategorien, hvor jeg havde størst succes med mine nomineringer. Hele tre er med i finalen: Nine Last Days on Planet Earth, The Thing About Ghost Stories og When We Were Starless. I forhold til Nebula-nomineringerne er The Only Harmless Great Thing og The Last Banquet of Temporal Confections de eneste gengangere. Det er også værd at bemærke, at hvor fantasy dominerede i novelle-kategorien (fem fantasy og en science fiction), er fordelingen her 50/50.

Hvem vinder? The Only Harmless Great Thing vandt Nebula-prisen i denne kategori og har derfor favoritværdigheden. Desværre er det også den af finalisterne, som jeg er mindst begejstret for, og nej, det er ikke fordi, jeg har noget personligt imod Brooke Bolander, hvis Hugo-nominerede novelle heller ikke faldt i min smag.

Langnovellen tager udgangspunkt i to historiske begivenheder: Elefanten Topsy, der blev henrettet med elektricitet i forlystelsesparken Coney Island i New York i 1903, og sagen om Radium Girls, hvor en gruppe kvindelige fabriksarbejdere i New Jersey døde efter at være blevet udsat for radium-forgiftning gennem den maling, de arbejdede med i årene 1917-26.

Bolander mikser det med scener fra en nær fremtid, hvor elefanter har udviklet sig til intelligente og bevidste væsener i en sådan grad, at menneskeheden er nødt til at indgå forhandlinger med dem. Det er godt fundet på, men mit problem er nok, at det hele er skrevet på en måde, der gør, at det vil være en fordel, hvis man kender forhistorien i forvejen, for Bolander gør meget lidt for at hjælpe den forudsætningsløse læser.

Hvem bør så vinde? Man burde tro, at min favorit så skulle findes blandt mine tre nomineringer, men Zen Chos morsomme og charmerende If at First You Don’t Succeed, Try, Try Again kom ind fra højre og overtog den placering. Cho fortæller om en imugi (et dragelignende væsen fra koreansk mytologi) og dens kamp for at blive til en rigtig drage. Efter flere tusinde års forgæves forsøg er det lige ved at lykkes, men så bliver det i sidste øjeblik forpurret af en ung kvinde, som tager en selfie, mens hun er ude på en vandretur i bjergene (forvandlingen virker kun, hvis den ikke bliver set af mennesker). Imugien beslutter sig derefter for at tage hævn over kvinden, men heller ikke det går efter planen, og derfra udvikler det sig til en smuk og i sidste ende rørende fortælling.

Hvad med mine tre nomineringer? Daryl Gregorys Nine Last Days on Planet Earth handler om den formentlig langsomste invasion fra rummet i form af nogle mystiske frø, der bliver til planter. Men før man kan nå at tænke Invasion of the Body Snatchers, går historien i en helt anden retning og beskriver lige så meget, hvilken indvirkning de udenjordiske planter får på hovedpersonens liv og hans familie, som man følger fra hans barndom til hans alderdom.

November-december udgaven af Uncanny Magazine indeholder hele to Hugo-nominerede noveller. Illustration: John Picacio

Naomi Kritzers The Thing About Ghost Stories ser nærmere på spøgelseshistorier og deres funktion, men er lige så meget en beretning om sorg. Fortælleren er en forsker i spøgelseshistorier, der ikke selv tror på spøgelser (“I’m a folklorist, not a ghost hunter”), og som stadig forsøger at komme sig over tabet af sin mor. Selvfølgelig ender det med, at hun oplever sin egen spøgelseshistorie, men ikke på den forventede måde, da Kritzers ærinde ikke er at skabe uhygge, men at berøre læseren.

Tyske Simone Hellers When We Were Starless tager udgangspunkt i et velkendt science fiction-scenario: Efterkommerne fra en koloni på en planet forsøger at overleve i ruinerne, fordi de har mistet deres viden om teknologien. Hovedpersonen møder et spøgelse, der viser sig at være en computerstyret turistguide i et rumfarts-museum, men hun har svært ved at tro på dens historier. Idéen er som nævnt langt fra ny, men novellen er stemningsfuld, og samtalerne mellem hovedpersonen og spøgelset både morer og bevæger.

… og som rosinen: I Tina Connollys The Last Banquet of Temporal Confections er vi til middag på slottet, hvor hovedpersonen er mundskænk for en forhadt fyrste, fordi hun er gift med hoffets konditor. Han er dog ikke en normal konditor, for hans delikatesser er i stand til at fremkalde minder, og for hver bid får vi historien om, hvordan ægteparret er havnet i denne situation, samtidig med at kvinden forsøger at gætte, hvad hendes mand har planlagt for at få ram på fyrsten. Det er en velfortalt og spændende langnovelle, men i forhold til de andre nominerede føles den ironisk nok som en let dessert på en menu fyldt med mere mættende hovedretter.

Mine egne nomineringer

Her er de to øvrige langnoveller, som jeg nominerede, men som ikke fik nok stemmer til at komme i finalen:

The Gift of Angels: an introduction af Nina Allan (Clarkesworld) – især for fans af La Jetée og Twelve Monkeys.
The Thought That Counts af KJ Parker (Beneath Ceaseless Skies)