Fantasticon 2022: Tilbage på cyklen

I fornemt selskab til Fantasticon-middagen. Fra venstre: Richard Ipsen, Tue Sørensen, Bonnie Bertram, Lauren Beukes og undertegnede. Foto: Priya Sharma

Dette billede opsummerer meget godt, hvordan Fantasticon 2022 var for mig. Billedet er taget ved middagen på Madklubben, hvor jeg kom til at sidde ved siden af den ene af æresgæsterne, den sydafrikanske forfatter Lauren Beukes, mens fotografen er ingen ringere end den anden æresgæst, den engelske forfatter Priya Sharma.

De andre ved bordet er mine skrivegruppe-venner Richard Ipsen og Tue Sørensen samt Bonnie Bertram, som er en af arrangørerne af science fiction- og fantasy-træffet Vilde Universer i Aarhus. Og det siger alt om, hvad man får ud af at tage til den slags træf: Man får genset gamle venner, møder nye ansigter og får hilst på internationalt kendte forfattere.

Årets Fantasticon havde “Strange Creatures” som tema og foregik for første gang i kulturhuset Støberiet på Blågårds Plads på Nørrebro. Som helhed var det en vellykket con, der var velbesøgt og virkede til at tiltrække et yngre publikum end tidligere (læs: der var flere gæster under 40 år, end der plejer at være).

Men så var der lige vejret, som arrangørgruppen ikke kunne kontrollere. Fantasticon faldt sammen med årets varmeste dage, der kombineret med en høj luftfugtighed gjorde det til en udfordring at sidde i lokalerne til de forskellige programpunkter. Søndag viste det sig tilmed, at punkfestivalen K-Town Hardcore Fest holdt deres årlige Bike Wars-event på Blågårds Plads om eftermiddagen.

Jeg fik kun i begrænset omfang set, hvad det var, der foregik, men det mindede lidt om Mad Max på cykel, så på den led passede det fint som et kulørt bagtæppe til Fantasticon. Løjerne blev dog lydmæssigt akkompagneret af tre punkbands, der spillede fra en lille scene og truede med at overdøve, hvad der foregik inde i Støberiet, så det blev nødvendigt at lukke vinduerne, hvilket selvfølgelig fik det til at føles endnu mere varmt og fugtigt indenfor.

Bike Wars på Blågårds Plads.

Mine tre paneler

Jeg var selv med i tre paneler på Fantasticon. Lørdag deltog jeg i et panel om forlaget Krabats folketro-antologi Noget er på vej sammen med forfatterne Kat Lassen, Malene Fabricius Holm og Alexandra Vinther. Moderator var antologiens redaktør Helle Perrier, som kunne afsløre, at forlaget havde modtaget over 100 noveller, hvoraf rigtig mange handlede om enten åmanden eller lygtemænd.

Da jeg læste antologien, blev jeg overrasket over, at mit bidrag E. Høj var den eneste novelle, der handlede om ellepiger, men ifølge Helle var jeg en af de få, som havde valgt at kigge nærmere på dem. Til panelet fik jeg hilst på bogbloggeren Youlooklikeabook, som gav Noget på vej en rosende anmeldelse og blandt andet fremhævede E. Høj. Hun har efterfølgende skrevet et blogindlæg om Fantasticon.

Forfatterne til panelet om Noget er på vej. Fra venstre: Malene Fabricius Holm, Alexandra Vinther, undertegnede og Kat Lassen. Foto: Tanja R. Bisgaard

Søndag havde jeg to paneler, som kom til at overlappe hinanden lidt. Først skulle jeg sammen med forfatterne Marie Ladefoged, Seb Doubinsky og Marie Howalt under ledelse af moderator Sidsel Pedersen diskutere, hvordan man skriver interessante rumvæsener, og det gik ganske godt. Jeg fik i hvert fald ros fra en tilhører efterfølgende, men det var også dagens første programpunkt, så vi var friske og klare i hovedet.

Det var jeg til gengæld ikke til panel nummer to om “The Truly Strange”, der led under, at det var sidst på eftermiddagen, hvor vi alle var trætte og overophedede i hovederne, og hvor der var drivhusvarmt i lokalet på grund af førnævnte Bike Wars. Moderator Ian Sales gjorde sit bedste for at holde samtalen i gang, men jeg synes mest, jeg gentog mig selv fra det forrige panel, bortset fra at det var på dansk, mens dette var på engelsk.

Med andre ord var det op til panelets to andre deltagere, Proxima-redaktør Niels Dalgaard og litteraturforsker og Arthur Machen-ekspert Freja Gyldenstrøm at sige noget begavet, og så manglede vi den svenske forfatter Karin Tidbeck, som skulle have været med, men måtte melde afbud på grund af sygdom.

Æresgæsterne

Selv om mine to første paneler var programsat samtidig med paneler, hvor en eller begge æresgæster medvirkede, var de pænt besøgte – de levede i hvert fald mere end op til mit succeskriterium om, at der skal være flere tilhørere end paneldeltagere i salen.

Så må jeg leve med, at jeg gik glip af panelet “Body Horror from a Medical Perspective”, hvor både Priya Sharma og Lauren Beukes deltog. Priya Sharma er uddannet læge og fortalte i sit æresgæst-interview med Seb Doubinsky, at hun stadig arbejder som praktiserende familielæge, men at det kun er et fåtal af hendes patienter, der kender til hendes forfatterskab. Hun mente desuden, at nogle af dem måske kunne blive en smule bekymrede, hvis de læste hendes fiktion …

Seb Doubinsky interviewede også Lauren Beukes (“rhymes with mucus (slim på dansk),” forklarede hun), som har en journalistisk baggrund, så det var straks noget, jeg kunne relatere til. En del af samtalen handlede selvfølgelig om hendes roman The Shining Girls, der er blevet til en serie på Apple TV+ med Elisabeth Moss og Jamie Bell i hovedrollerne. Da jeg tilhører den minoritet her i landet, som betaler for Apple TV+, har jeg set serien og kan kun anbefale den.

Lauren Beukes var også tilfreds med resultatet og mente, at serien på nogle punkter var bedre end romanen (der var replikker, hun ville ønske, hun havde skrevet, og hun syntes, Wagner Moura gjorde figuren Dan mere interessant, end han var i bogen). Hun havde dog visse forbehold over for slutningen, som jeg også fandt en smule letkøbt. Jeg har stadig til gode at læse romanen, selv om jeg har haft den stående i min bogsamling i årevis, men nu ved jeg da, at slutningen i The Shining Girls ikke er den samme som i Shining Girls (af uvisse årsager, som Lauren Beukes heller ikke kendte, har serien droppet “The” fra sin titel).

To noveller antaget

Siden sidst har jeg fået antaget to noveller. Den ene hedder Prinsesse på eventyr og kommer med i antologien Fantastiske Fabulationer 2: Mod fjerne kyster fra forlaget Ildanach.

Læs: Vinderne af novellekonkurrencen i forbindelse med Fantastiske Fabulationer 2: Mod fjerne kyster er fundet!!

Med Prinsesse på eventyr går jeg igen på rov i H.C. Andersens eventyr og blander prinsesserne fra hans forskellige historier. Jeg var også med i Fantastiske Fabulationer 1, hvor jeg bidrog med novellen Skjoldmøen og uhyret.

Den anden novelle kan jeg kun fortælle meget lidt om. Jeg kan dog røbe, at der er tale om en af mine science fiction-noveller, som jeg har oversat til engelsk, og at jeg har solgt den til et amerikansk magasin, der betaler den professionelle rate, dvs. otte cents per ord. Kontrakten er underskrevet, og jeg har allerede fået honoraret udbetalt, så nu venter jeg på noget redaktionelt feedback. Jeg ved ikke, hvornår novellen bliver bragt, men mit gæt er, at det nok først bliver i 2023.

Månedens anbefalinger

I sidste måned fokuserede jeg på Priya Sharmas noveller, så jeg er kommet lidt bagud. Men her er i hvert fald en håndfuld noveller, der er værd at læse:

Kylie Lee Baker: Lily, the Immortal (Uncanny Magazine, januar/februar 2022)
Internet-stjernen Lily er død, men et stort selskab har købt rettighederne til hende og skabt en virtuel kopi, der kan fortsætte med at lave indhold. Det er selvsagt ikke sjovt for hendes kæreste, som ingen kender til, fordi Lily holdt hende hemmelig. (6356 ord)

Izzy Wasserstein: Everything the Sea Takes, It Returns (Lightspeed Magazine, april 2022)
Post-apokalyptisk novelle om en ung kvinde og de mennesker, hun møder og mister gennem årene, og hvad hun lærer af det. Formår at fortælle meget trods den korte længde. (2704 ord)

Leonard Richardson: Two Spacesuits (Clarkesworld Magazine, april 2022)
Carlos får et opkald fra sin mor, som mener, der er noget i vejen med hans far, som til gengæld siger, det er moderen, den er gal med. Begge har ret. En science fiction-historie for alle, hvis forældre driver dem til vanvid. (4540 ord)

Shannon Scott: Synchronous Online (Nightmare Magazine, april 2022)
Hvis det ikke havde været for corona, var denne horror-novelle nok aldrig blevet skrevet. En underviser lader sine online-timer løbe af sporet ved at lade sine elever foretage mere og mere ekstreme ting. Det ender selvfølgelig helt galt. (5704 ord)

James L. Sutter: And All Their Silent Roars (Nightmare Magazine, maj 2022)
Familie flytter til et nyt hus med en sandkasse i haven, som fortællerens mentalt handicappede lillebror på mystisk vis føler sig tiltrukket. Det fine ved novellen er dens beskrivelse af forholdet mellem de tre søskende, samt den ildevarslende fornemmelse der trænger sig mere og mere på. (5325 ord)

K.J. Chien: One Day the Cave Will Be Empty (Fantasy Magazine, maj 2022)
En kvinde føder et havfruelignende væsen, som hun og hendes mand gemmer af vejen i en hule ved havet. De næste mange år holder de sig væk fra resten af landsbyen af frygt, hvad der vil ske, hvis deres hemmelighed bliver opdaget. Men da det sker, er reaktionen en anden end forventet. (4800 ord)

David D. Levine: Kora Is Life (Clarkesworld Magazine, maj 2022)
Nogle gange har man bare brug for en god, lang historie. Fortælleren deltager som det første menneske i en legendarisk flyve-konkurrence på en fremmed planet, men er kun med, fordi en af klanerne er så desperate efter at vinde, at de tyr til hjælp udefra. Dilemmaet er, at hovedpersonen er en dygtig flyver og er dybt fascineret af konkurrencen, men samtidig frygter, hvad hans tilstedeværelse gør ved traditionen – især hvis han vinder. Ganske traditionel science fiction, men flyvescenerne er så spændende beskrevet, at man sidder med tilbageholdt åndedræt og venter på afgørelsen. (18.120 ord)