Problemet med Laura

Jeg har aldrig prøvet at blive spået. Derfor kan jeg ikke sige, hvordan jeg ville reagere, hvis jeg fik noget ubehageligt at vide om min fremtid. Ville jeg tro på det? Ville jeg forsøge at forhindre det a la Tilbage til fremtiden? Eller ville jeg bare ignorere det og leve videre som hidtil og lade skæbnen råde? Som nævnt har jeg ingen anelse, men det har ikke holdt mig fra at skrive Lauras forudsigelige skæbne, der er en af de tre nye noveller i min samling Den nat, vi skulle have set Vampyros Lesbos, og som handler om en pige, der af en spåkone får at vide, at hendes livs store kærlighed også vil blive hendes død.

Læs et uddrag af novellen her

Lauras… er lidt som hende, du engang var tæt pÃ¥, indtil det gled ud mellem jer, og du egentlig havde opgivet at se hende igen, selv om hun aldrig var langt fra dine tanker, men pludselig en dag er hun tilbage i dit liv, som om intet er hændt.

Lige som med de to andre nye noveller, Fortovsdrab og Den nat. vi skulle have set Vampyros Lesbos. er der tale om en gammel idé, der i første omgang havnede i skrivebordsskuffen. Men hvor jeg nÃ¥ede ret langt med Vampyros Lesbos, før den blev lagt til side, og aldrig kom i gang med Fortovsdrab, fik jeg kun skrevet en tredjedel af Lauras…, før jeg gav op (omkring det sted, hvor hun møder og forelsker sig i Jakob). Mit problem: Jeg anede ikke, hvordan novellen skulle slutte.

Nogle forfattere er i stand til at sætte sig ned og skrive løs uden at vide, hvor deres historie ender. Jeg har med Ã¥rene erfaret, at jeg ikke er den type forfatter. Jeg er nødt til at have hele historien pÃ¥ plads oppe i mit hoved, før jeg kan gÃ¥ i gang med at skrive, for ellers gÃ¥r jeg i stÃ¥, hvilket var, hvad der skete med Lauras… Med “hele historien” mener jeg ikke, at jeg kender hver eneste sætning og hele plottet pÃ¥ forhÃ¥nd. I stedet har jeg styr pÃ¥ den overordnede struktur og flere af hovedscenerne, sÃ¥ der er stadig plads til overraskelser og uventede indfald. For eksempel endte Lauras veninde Michelle med at spille en langt større rolle, end jeg oprindeligt havde forestillet mig.

Med Lauras… gik det dog hurtigt op for mig, at jeg som forfatter havde udsat mig selv for et benspænd, jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle undgÃ¥. Jeg havde lagt op til en overraskende slutning (alt andet ville være for kedeligt), men samtidig skulle den ogsÃ¥ gerne give mening, og det var her, jeg løb ind i muren. For hvad skulle tvistet bestÃ¥ i? Jeg legede længe med tanken om, at det i sidste ende var Jakob, som fik en dødelig sygdom, og sorgen efterfølgende sugede livskraften ud af Laura, men jeg syntes aldrig rigtig, den slutning fungerede, og den mindede i øvrigt for meget om Star Wars Episode III: Revenge of the Sith.

Jeg var ogsÃ¥ meget bevidst om, at jeg ikke ville gøre Laura til et offer, for en person, som tror sÃ¥ meget pÃ¥ en spÃ¥dom, at hun lader den styre sit liv, kan let fremstÃ¥ som dum. Af samme grund lod jeg hende have en tidlig oplevelse med en voldelig kæreste for at vise, at den ikke var den vej, hun skulle gÃ¥. Samlet set hÃ¥ber jeg, at jeg har fÃ¥et gjort Laura til en person med bÃ¥de gode og dÃ¥rlige sider, som læseren kan identificere sig med. Til gengæld ved jeg ikke, om novellen bestÃ¥r Bechdel-testen, for selv om der er flere scener, hvor Laura taler med Michelle, sÃ¥ handler det ofte om mændene i Lauras liv …

Da jeg endelig fandt frem en slutning, der fik det hele til at gå op i en højere enhed (synes jeg i hvert fald selv), undrede jeg mig selvfølgelig over, at jeg ikke var kommet på den fra start. Jeg kan ikke sige præcist, hvad det var, der fik brikkerne til at falde på plads, men en vigtig inspirationskilde var uden tvivl filmen Arrival og dens forlæg, Ted Chiangs novelle Story of Your Life, fordi begge viser, hvordan livet kan overraske, selv om man ved, hvad der kommer til at ske.

Her er, hvad jeg tidligere har skrevet om filmen og novellen:
Story of Your Life – The Movie
Filmåret 2016: Top 10

Til sidst vil jeg nævne, at Lauras forudsigelige skæbne er tematisk beslægtet med en af mine allertidligste noveller, Undskyld, men har vi ikke mødt hinanden før?, der også handler om mennesker, som lader en bestemt tanke påvirke deres liv og ægteskab.