Et særligt nummer af Himmelskibet
Himmelskibet nr. 42 er netop udkommet, og som kendere af Douglas Adams’ komiske science fiction-roman The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy vil vide, er 42 ikke tilfældigt nummer, men svaret på det ultimative spørgsmål om livet, universet og alting (i hvert ifølge supercomputeren Deep Thought, som efter at have tænkt i 7 1/2 millioner år i bogen kommer frem til, at svaret er 42, hvorefter det går for alle, at ingen ved, hvad spørgsmålet helt præcist var).
Men det er ikke kun derfor, at det nye nummer er særligt. Jeg er også medlem af bestyrelsen i foreningen Fantastik, der udgiver Himmelskibet, og de seneste år har vi ikke kun oplevet, at portoen er steget, så det er blevet dyrere at sende magasinet ud til medlemmerne, men vi har også mistet portostøtten, efter at reglerne er blevet ændret.
Som det er nu, vil det i længden ikke kunne betale sig at udgive og få trykt Himmelskibet, uden at det giver underskud. En løsning kan selvfølgelig være at hæve kontingentet, men alternativet er at udgive færre numre om året (lige nu er Himmelskibet en kvartals-udgivelse) eller at blive en ren elektronisk udgivelse. Spørgsmålet vil blive taget op på næste års generalforsamling, men for at lodde stemningen er der en spørgeskema-undersøgelse på Fantastiks hjemmeside, som vil være aktiv frem til den 9. november. Hvis du ikke allerede har udfyldt den, må du meget gerne gøre det. Jo flere svar, vi får i bestyrelsen, jo bedre grundlag har vi også for at vide, hvilken vej vi skal gå.
Mit eget bidrag til Himmelskibet nr. 42 begrænser sig til anmeldelser af to film: den mexicanske gyser Here Comes the Devil og den irske splatterkomedie Stitches om en dræberklovn. Begge er pænt ujævne, men kan sagtens bruges til at slå halvanden time ihjel.
Derudover indeholder magasinet en anmeldelse af Science Fiction Cirklens antologi Nær og fjern – Lige under overfladen 7, der afsluttes med min novelle Tannhäuser Gate. Anmelderen Niels Gjerløff har følgende at sige om novellen, der var nomineret til Niels Klim-prisen tidligere i år:
“Mægtig god cyberpunk historie, der trykker på alle de rigtige knapper og til og med giver en forklaring på, hvorfor vi stadig er mange der kan lide science fiction. Som Flemming Rasch skriver i sin anmeldelse, er det også en meta-historie, idet den forholder sig til, hvordan William Gibsons cyberspace-univers er forskelligt i forhold til nutiden.”