Efter Fantasticon 2018
Fantasticon 2018 er overstået, og det var en anderledes oplevelse for mig. Siden 2012 har jeg været en af arrangørerne, men efter sidste års udgave besluttede jeg, at jeg trængte til en pause, så denne gang har jeg bare fulgt med fra sidelinjen. Det er bestemt ikke en beslutning, jeg har fortrudt, for med alle de skriveprojekter og deadlines jeg har haft indtil nu, aner jeg ikke, hvor jeg skulle have fundet tid til Fantasticon i min kalender.
Så i år deltog jeg som almindelig gæst og gav en hånd med som frivillig. Jeg var ikke engang på programmet, men havde dog sagt ja til at overrække en af priserne til Niels Klim-uddelingen. Den gik til en 5. klasse fra Carolineskolen, og så har man prøvet det med.
Årets prisuddeling afslørede dog nogle svagheder ved stemmeafgivningen, for i to kategorier blev der slet ikke uddelt en pris. Det skyldes primært, at de mange, som havde stemt på Carolineskolens langnovelle, ikke havde læst de andre nominerede og derfor havde sat kryds ud for “Ingen vinder”. Den mulighed skal man dog kun benytte, hvis man ikke finder, at nogle af de nominerede fortjener at vinde, så det bør gøres tydeligere.
Ellers var det en vellykket con, som Knud Larn og de øvrige i arrangørgruppen havde fået stablet på benene i Serapion-ordenens lokaler på Frederiksberg. De to æresgæster Lavie Tidhar og Jeannette Ng havde begge masser af interessante betragtninger, og jeg ser frem til at læse deres bøger, som man kunne købe på Fantasticon. Det var blot en af de mange detaljer, som var med til at forbedre oplevelsen, ligesom steampunk-temaet gav weekenden en visuel identitet.
I forbindelse med Fantasticon udkom der hele tre bøger, som jeg er med i:
Steampunk-antologien Krinoline og kedsomhed med min novelle Engle og Støv.
En antologi med Niels Klim-nominerede noveller, Underjordisk himmel, med et genoptryk af Månebase Rødhætte.
Den fantastiske rejse – Himmelskibet 1-50 – en jubilæumsudgivelse i anledning af de første 50 numre af magasinet Himmelskibet. Mit bidrag er en anmeldelse af filmatiseringen af The Road.
Apropos Himmelskibet, så indeholder det nye (og første udelukkende digitale) nummer en anmeldelse af antologien #moderneeventyr, hvor min novelle Prinsessen på ærten bliver fremhævet af anmelderen Jette Holst:
I “Prinsessen på ærten” følger vi en deltager i realityprogrammet “Prinsesser på ærten”. Ti “prinsesser” har været igennem en udskillelse på vejen mod hovedpræmien som udover penge er en prins. I vores moderne verden er prinsesserne dog ikke nødvendigvis så forhippede på ægteskab, og jeg nød den uventede slutning.
“Prinsessen på ærten” er umiddelbart mindre genkendelig end f.eks. Silvestris novelle, men jo længere ind i historien, jeg kom, jo bedre forstod jeg Ahns idé, og resultatet er en spændende gendigtning men også en vellykket novelle i sig selv.
Søndag skulle jeg have deltaget i Friløbet, hvor jeg tidligere har gjort det godt, men jeg har måttet sande, at der også har sine omkostninger at gennemføre en halvmaraton. Efter CPH Half har jeg haft ondt i min venstre fod, og for ikke at forværre skaden var jeg i år nødt til at droppe Friløbet. I stedet håber jeg at blive klar til Eremitageløbet om to uger (Opdatering: Det blev jeg ikke).
Og nå ja, som nogen måske har opdaget, så udkommer min roman Rød høst den 28. september i forbindelse med Skrækfest i Odense. Men mere om det senere på ugen …