CPH Pix 2012 – uge 1

En anden årsag til, at der har været stille på hjemmesiden, er CPH Pix. Første uge er overstået, og jeg har foreløbig nået at se syv film.

Le Petit poucet (Marina de Van, Frankrig 2010)petit.jpg
Der var engang… Alle mulige eventyr blandes sammen i denne fortælling om fem brødre, som på grund af sult og fattigdom efterlades af deres forældre ude i skoven. De søger tilflugt i et hus, som bebos af en trold med hang til menneskekød og et noget særpræget forhold til sine fem døtre. De Van forsøger at tilføre eventyrerne en vis form for realisme og viger heller ikke tilbage fra at vise, hvor barske og bloddryppende fortællingerne egentlig er, hvis man tager dem for pålydende. Men filmen demonstrerer også, at man skal glemme alt om logik, lige som den konstant balancerer mellem det ufrivilligt komiske og det grumt ubehagelige. 6/10

martha1.jpgMartha Marcy May Marlene (Sean Durkin, USA 2010)
Den unge pige Martha flygter fra en Manson-lignende kult og flytter ind hos sin regelrette søster og svoger, men her føler hun sig lige så fastlåst og indespærret. I starten tror man, at hendes lidt besynderlige opførsel skyldes opholdet hos kulten (hvor hun gik under navnet Marcy May), men langsomt går det op for én, at hun også har psykiske problemer. Elizabeth Olsen viser i hovedrollen, at hun overhaler sine mere berømte storesøstre, tvillingerne Mary-Kate og Ashley, indenom, når det gælder skuespiltalent, og John Hawkes (Deadwood og Winter’s Bone) er uhyggeligt overbevisende som den karismatiske kultleder. 7/10

Take Shelter (Jeff Nichols, USA 2011)
Hvis Silvan nogensinde skulle sponsere en dommedagsfilm, så er dette et meget godt bud. Michael Shannon fra tv-serien Boardwalk Empire spiller en familiefar, som begynder at få drømme og syner om, at noget forfærdeligt er på vej. Han går derfor i gang med at udvide beskyttelsesrummet i baghaven til stor undren for sin kone (Jessica Chastain fra Tree of Life) og sine omgivelser. Det hele er skildret meget realistisk og lavpraktisk, og både Shannons figur og publikum spørger sig selv, om han har ret i sine antagelser, eller om det er begyndt at rable for ham. Et vellykket drama, som med enkle midler får formidlet en konstant uheldsvanger stemning. 8/10

A Fish (3D) (Park Hong-min, Sydkorea 2011)
Så fik jeg set min første koreanske 3D-film, men det blev desværre ikke nogen positiv oplevelse. En professor tager til en ø for at hente sin kone, som er stukket af for at uddanne sig til shaman. Undervejs afbrydes handlingen af to småfilosofiske lystfiskere, der dog er mere irriterende end morsomme, og det samme gør sig gældende for professoren og den privatdetektiv, han har hyret til at hjælpe sig. I forhold til andre 3D-film er der ikke gjort det store ud af det visuelle, og det hele er filmet ret naturalistisk. Derfor kan det godt undre, at der overhovedet er anvendt 3D, men ifølge instruktøren valgte han det for at skabe en uvirkelig stemning. Det virker dog lidt spildt, når der i bund og grund er tale om en ordinær spøgelseshistorie, som blot fortælles unødigt kryptisk. 4/10

Derniere.jpgLast Screening (Laurent Achard, Frankrig 2011)
Kærlighed til film bliver normalt beskrevet som noget positivt, men ikke i denne lavmælte thriller om en filmoperatør, som bor i en lukningstruet biograf og bruger fritiden på at myrde kvinder. En ung pige fatter interesse for ham, og spændingen består i, om hun bliver hans næste offer, eller om hun formår at åbne op for hans følelser. Arven fra Michael Powells klassiske gyser Peeping Tom er ganske tydelig, og hvis man har set den, vil denne film ikke byde på de store overraskelser. Men den rolige stil og den Simon Kvamm-lignende Pascal Cervo i hovedrollen er ganske effektiv. 6/10

Gantz (Shinsuke Sato, Japan 2011)
En ting er sikker, når det gælder CPH Pix og dens forgænger, Natfilmfestivalen: På et eller andet tidspunkt er der noget, som går galt. I årenes løb har jeg oplevet film, der er blevet vist på hovedet eller har fået forkerte undertekster, og i år var jeg så ude for, at en forestilling blev aflyst, fordi biografen ikke havde modtaget “den digitale nøgle” til filmen. Så i stedet for Hongkong-fantasyfilmen The Sorcerer and the White Snake kom jeg til at se denne filmatisering af en populær japansk manga. Det var kun første del af fortællingen, men det var nok til, at jeg helt klart også skal ind til anden del, Gantz: Perfect Answer, som også vises på CPH Pix. 8/10

bikini2.jpgInvasion of Alien Bikini (Oh Young-doo, Sydkorea 2010)
Mens årets første koreanske film på CPH Pix var en skuffelse, så var den anden til gengæld en overraskelse. Et rumvæsen i skikkelse af en barmfager kvinde skal bruge sæden fra en mand til at overtage Jorden, og det lyder jo enkelt nok. Desværre viser hendes “offer” sig at være en kikset type, som har afgivet løfte om cølibat og tilmed har tænkt sig at overholde det. Først forsøger hun at overtale ham med blide midler, men derefter tager hun mere barske metoder i brug… Den første to-tredjedel er lårklaskende morsom og fyldt med vanvittige indfald, og det er forfriskende at se en koreansk genrefilm, som i den grad bevidst dyrker den dårlige smag. Mod slutningen tager filmen dog en mere alvorlig drejning og taber lidt af pusten, men den er beviset på, at man trods et ultralavt budget kan nå langt med opfindsomhed og gode idéer. 8/10

Etiket: ,
2 kommentarer til “CPH Pix 2012 – uge 1
  1. Helle siger:

    Er glad for din 8/10 af Take Shelter, den glæder jeg mig rigtig meget til at se i juni!

  2. Tue Sørensen siger:

    Øv, ærgerligt at jeg gik glip af Invasion of Alien Bikini – jeg var slet ikke opmærksom på at det var en sci-fi film! Jeg er helt enig med din bedømmelse af Gantz – og to’eren er ligeså fed! A Fish har jeg på programmet, men overvejer nu at springe over…

Skriv et svar